Vinkkejä asiakkaiden tarpeiden tunnistamiseen

(rauhallisen iltapäivystyksen lomassa, edellispäivien antia miettien)

Useammassakin konferenssin esityksessä vihjattiin antropologian ja etnografian menetelmien soveltamiseen kirjastonkäyttäjien, nimenomaan opiskelijoiden tiedonhakutapoja selvitettäessä. Amerikkalaisessa Rochesterin yliopistossa kehitettiin tapoja tutkia yliopistoyhteisön eri ryhmien työtapoja (Session 94).
Joitakin esimerkkejä menetelmistä:
– Opiskelijoita mm. pyydettiin valokuvaamaan huoneensa, jossa kenties näkyi tietokoneen laatu ja sijainti ja sitä ympäröivä työskentelytila. Läppäri oli mukana kuvissa. Opiskelijoita pyydettiin myös kuvaamaan päivittäin mukana kuljettamansa repun sisältö, josta läppäriä ei löytynytkään. Koska kirjastossa ei kuitenkaan voitu pitää suurta määrää kiinteitä koneita, pyrittiin tekemään kirjasto ystävällisemmäksi lap top -koneille: langaton verkko toimimaan kaikkialla kirjastossa, lataamisen mahdollistaminen, sopiva kalustus jne.
– Opiskelijoita ja tutkijoita pyydettiin piirtämään itselleen mieluisin työtila; opiskelujen vaihe vaikutti ratkaisevasti siihen, miten haluttiin työskennellä. Kirjaston sisustamiseen ja kalusteiden sijoittamiseen otettiin mukaan kirjaston käyttäjät.
– Kirjastonkäyttäjiä (ryhmä vapaaehtoisia koehenkilöitä) seurattiin tutkimustyön eri vaiheissa, ja yksilöhaastatteluin selvitettiin, mitä kaikkea tutkimuksen suunnittelun ja raportin valmistumisen välillä tapahtui. Yksi tärkeä löydös college-tason opiskelijoiden parissa oli se, että opiskelijat kysyivät neuvoja tutkielman tekoon usein vanhemmiltaan, minkä seurauksena kirjasto järjestikin orientaatiokursseja opiskelijoiden vanhemmille

Advertisements
Kategoria(t): Itä-Suomen yliopiston kirjasto Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta artikkeliin: Vinkkejä asiakkaiden tarpeiden tunnistamiseen

  1. tuuleviovaska sanoo:

    Sessio 94 (http://conference.ifla.org/ifla78/session-94) oli todella hyvin antoisa ja tuo Rochesterin metodi niin kiintoisa, että siihen pitää tutustua tarkemmin.

  2. paiviyk sanoo:

    Täytyypä tutustua tarkemmin tuohon sessio 94:n antiin, kiitos vinkistä! En tiedä oliko tämä esillä IFLAssa (itse en siellä ollut), mutta tässäpä myös mielenkiintoinen etnografiaprojekti kirjastossa: http://www.erialproject.org/.

    🙂 Päivi Ylitalo-Kallio

  3. Merja Kauppinen (merkau) sanoo:

    Paikalla olleenakaan en uskalla sanoa, oliko tuo ERIAL-projekti esillä vai ei; antia oli niin runsaasti. Tutustunpa siihenkin! Vaikkei ryhtyisi isompaan hankkeeseen, on kyllä hyvä muistaa, että on niitä muitakin tapoja asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden selvittämiseen, kuin se säännöllisin väliajoin toistettava asiakaskysely…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s